Yngre ledere med nye planer på vej i Asien

Asien er som tidligere ikke blot et billigt sted at producere. Den yngre generation af asiatiske ledere bliver nu for alvor tiltrukket af moderne ledelsesmetoder og branding.

For ti år siden var det nærmest en fornærmelse at spørge yngre asiatiske ledere, hvorfor de ikke tog tilbage til Asien efter endt uddannelse på de ledende globale business schools som INSEAD og Harvard. De ville hellere gøre karriere hos McKinsey i London eller arbejde hos de store investeringsbanker i New York. Asien var bare et punktum.

Det samme gjorde sig gældende blandt erfarne asiatiske ledere, som måske havde 10-20 års karriere bag sig hos L’Oreal i Paris, Cisco i USA eller andre globale steder. Ledere med stor indsigt i globale forhold, og i hvordan store internationale virksomheder opererer successfyldt.

Den trend er ved at ændre sig kraftigt i takt med, at Asien er ved at blive verdens næste vækstcenter. Ikke bare som billigt produktionssted, men som ambitiøst center for innovation, nye management-filosofier og ledelsesroller.

Asien er ved at få sin selvtillid tilbage, og det tiltrækker yngre og erfarne ledere i en hidtil uset grad, at kontinentet nu er ved at komme sig over sit mindreværdskompleks. Et kompleks, som blandt andet har betydet, at vestlige brands indtil nu har været i stor fokus på bekostning af Asiens egne brands.

Men asiatiske virksomheder har brug for at bevæge sig fra produktionsfokus til markedsdrevet fokus og i højere grad bygge egne brands med højere loyalitet og indtjening til følge. Det skyldes blandt andet, at Asien i forhold til tidligere ikke altid er et billigt sted at producere i. Den erkendelse er for alvor ved at trænge igennem på tværs af de asiatiske direktioner, og det sætter præg på talentområdet. Intelligente, yngre, asiatiske ledere er ikke tiltrukket af at arbejde for fabrikker med billig produktion, men tiltrækkes i høj grad af asiatiske virksomheder med øget værdiindhold, fokus på moderne ledelsesmetoder og med globale ambitioner.

De familieejede virksomheder mærker også forandringerne, og det får stor betydning for dem fremadrettet i forhold til konkurrenceevne, markedsposition og globalt potentiale.

En gruppe af yngre ledere skiller sig helt specielt ud, og det er sønnerne og døtrene fra de asiatiske, familieejede virksomheder. De har ikke været tiltrukket af denne management-model – slet ikke når alternativet er McKinsey, IBM, L’Oreal, Goldman Sachs, LEGO eller andre globale attraktive virksomheder med moderne muligheder.

Men det billede er ved at vende – Asien er lige pludselig ved at blive et stærkt alternativ for dem, og de vender gerne hjem. Sønnerne og døtrene har med egne øjne set, hvad brands har gjort for vestlige virksomheder. Dermed sætter virksomhederne i Asien i stigende grad fokus på moderne ledelsesdiscipliner og stærke brands. Man vil fortsat satse på at være konkurrencedygtig på lave omkostninger (det klassiske, asiatiske paradigme), men i lige så høj grad på innovation, design og differentiering.

Værdiindholdet er på vej til at blive langt højere i mange asiatiske virksomheder, og Asien vil ikke kun handle om lave omkostninger. De ledere, der vil stå i spidsen for de asiatiske virksomheder i fremtiden, vil være endnu bedre uddannede og have globale erfaringer med i bagagen. Denne kombination vil skabe store udfordringer for den vestlige verden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *