Høvdingens tjekliste efter ferien

Det kræver en konstant indsats af topchefen at holde organisationen ude af den komfortable zone.

Det er naturligt for en organisation at blive i den komfortable zone. Det kræver mod, energi og selvindsigt hele tiden at sætte organisatoriske mål højere og personlige grænser bredere, end hvad den komfortable zone måtte definere.

Der er trygt i den komfortable zone, mens det kan føles usikkert at befinde sig udenfor – hele tiden. Ledelsens største opgave er således at sikre, at arrogance og selvtilfredshed ikke indfinder sig i virksomhedens kultur.

Opgaven med at opbygge og lede stærke brands er ikke blevet nemmere over de senere år med de stadigt stigende globale udfordringer. De mest successfulde brands er kendetegnede ved at have en stærk leder. En høvding, der tør tage ansvar, lave en langsigtet strategi og sørge for dens slagkraftige eksekvering. Derfor er august en god måned at foretage et ledelsescheck og sikre, at virksomheden har de rette rammer for at starte anden halvdel af året. Der er tre vigtige ting, ledelsen skal se på efter sommerferien:

1. Tænk som en leder – agér som en udfordrer:

Det er ikke noget mål at blive nummer et på ét marked. Tværtimod giver markedslederrollen ofte en række udfordringer i forhold til at kunne bevare positionen. På de interne linjer risikerer virksomhedens kultur at tage successen for givet.

I stedet skal virksomheden – på trods af måske at være nummer ét på markedet – redefinere sig selv som en udfordrer og agere derefter. Singapore Airlines er verdens bedste flyselskab og det mest profitable. Men de ser sig selv som en ydmyg udfordrer, der konstant skal prøve at blive bedre og sætte overliggeren meget højere for service og kvalitet.

2. Vær innovativ og bryd grænser konstant:

Vær åben for en modsætningsfyldt og kritisk debat i bestyrelse og direktion. Innovation og nye ideer opstår ofte, når modsætninger mødes. Den spanske modevirksomhed Inditex, der bl.a. ejer Zara-brandet, er et klassisk eksempel på en virksomhed, der konstant bryder stort set alle normer og grænser. De har for eksempel gjort deres butikschefer til de vigtigste medarbejdere, fordi de har den bedste kundeindsigt. Samtidig har Inditex en meget stærk kultur, der honorerer god eksekvering frem for store tanker og ideer.

Det har gjort Inditex til verdens største og mest profitable modevirksomhed, fordi virksomheden rykker sig meget hurtigt i forhold til nye tendenser og har den mest effektive supply chain i den globale modeindustri.

3. Undgå arrogance og selvtilfredshed:

Erhvervshistorien er fyldt med stærke brands, som faldt i søvn på toppen af deres success – og derfor var i fare for at miste alt. Tænk på Adidas, Esprit, IBM, Apple og Ericsson, der næsten forsvandt i 1990erne.

Sony gennemgår i øjeblikket én af de største og mest omfattende turn arounds i japansk erhvervshistorie. Lektien er, at arrogance og selvtilfredshed kan ramme de allermest successfulde brands – før ledelsen opdager det, og det næsten er for sent. LEGO har været igennem en lignende øvelse over de sidste ti år og er kommet meget flot ud på den anden side.

Arrogance indfinder sig, når man har success, står på toppen og føler sig uovervindelig. Man begynder at lukke øjnene for omverdenen og dens eventuelle trusler – eller muligheder. Derfor hæv barren og bliv virksomhedens egen forandringsagent efter sommerferien!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *