Kongehuset som varemærke

Dronningen er en værdifuld ambassadør for Danmark og skaffer indirekte udenlandske investeringer til landet og markedsfører danske firmaer på eksportmarkederne.

Et varemærke er virksomhedens vigtigste aktiv på de globale markeder, hvor elementer som innovation, design og differentiering spiller en stor rolle. Men det betyder også meget, hvor et varemærke kommer fra. I den akademiske verden kaldes det »country-of-origin«-effekten, der i høj grad styrer forbrugernes kvalitetsopfattelse af et varemærke.

Der er stor forskel på, om en bil er produceret i Tyskland, en mobiltelefon i Finland, kosmetik i Frankrig, eller om de samme produkter er produceret i Kina. Blandt andet er produktkategorien og et lands økonomiske udviklingstadie styrende for, hvordan et varemærke opfattes.

Det danske varemærke står generelt meget stærkt i udlandet, og det høster dansk erhvervsliv store fordele af. Virksomheder som Lego, Carlsberg, B&O, Novo Nordisk og A.P. Møller – Mærsk vinder meget ved at blive forbundet med Danmark og de værdier, som det danske varemærke står for.

Der er mange interessenter involveret bevidst og ubevidst i at opbygge og vedligeholde det danske varemærke. En af interessenterne er det danske kongehus med Dronningen i spidsen.

Historie, kultur og værdier er en integreret del af et varemærke og er med til at give det profil og tyngde. De fleste nationer i verden kigger inderst inde med dyb respekt og en anelse misundelse på Danmark, der har et velfungerende og aktivt kongehus, der bidrager til fortællingen om, hvad Danmark står for. Det giver Danmark en ekstra dimension, som kun få lande har – og som er med til at differentiere landet i en verden, hvor alle kæmper om at få opmærksomhed. Dronningen og kongehuset er således en vigtig del af Danmark og det danske varemærke på de globale markeder.

Kongehuset og ikke mindst Dronningen har gennem årene bidraget meget aktivt og markant til at give det danske varemærke nogle dimensioner, som mange andre lande kun kan drømme om. Det er meget værdifuldt for både turismeerhvervet, udenlandske investeringer i Danmark og for dansk erhvervsliv på de globale markeder.

Danmark og den globale verden i tanke og handling. Det bliver nøgleordene for dansk konkurrenceevne fremadrettet. Danmark er en usleben diamant og har faktisk de fleste latente kompetencer og potentielle talenter for at skabe flere globale succeshistorier.

Regeringen og det politiske Danmark har et vigtigt ansvar for at sikre det danske varemærkes fortsatte høje placering på den globale scene. Det er dog ikke alle fra den politiske scene, der reelt forstår, hvordan den globale verden er i voldsom forandring. Statsministeren forstår det, men det gør Enhedslisten ikke. Da Folketinget fejrede Dronningen i den forløbne uge, udeblev Enhedslisten, og flere politikere rejste sig ikke. Det viser, hvor dårligt dele af den danske regering desværre er rustet til at styrke Danmark og det danske varemærke på de globale markeder. Og hvor lidt man reelt forstår Dronningens utroligt store livslange indsats til gavn for alle danskere.

Hjertelig tillykke og tak til Dronningen og bøh til Enhedslisten!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *